Massive Attack održao lekciju @ Dimensions 2016 | Recenzija

1041

Tačno je 22:30h, ni minut vise, ni sekund manje, gase se svetla, svi gledamo u stage, uzbuđeni za duševno osvešćavanje i pročišćavanje, iz mraka se pojavljuje Massive Attack. Znala sam da ce njihov koncert biti jedan od boljih, već je dovoljno što se održava 10 metara od mora u amfiteatru, u Puli, koji je 2000 godine star, jednostavno ne postoji bolja lokacija gde bi neko mogao da gleda Massive Attack. Horace Andy otvara koncert sa pesmom “Hymn Of The Big Wheel”, iza njega na video bimu se pojavljuje reč “Zdravo”, naravno cela arena kreće u vrisak, ja sam glumila da sam kul i da je simpatično što su stavili nešto na Hrvatskom na video bim, ali onda je izašla sledeća rečenica, “Koji je smisao zivota?” i ja sam ušla u duboku analizu svog života, kao i ostatak arene.

Massive Attack 2

Massive Attack nas polako uvodi u pitanja koja se mi pitamo od početka života, “Šta je ljubav?”, “Da li postoji Bog?”, “Jesi li srećan?”, sva sreća ja sam trezna, inače bi mi sva ta pitanja jako teško pala. Odjednom ulazimo u tornado pitanja, idemo iz liste u listu, na video bimu se pojavljuju sva pitanja koja smo ikada googlovali, i polako shvatam kako smo svi u svetu isti. Imamo ista pitanja i na gotovo isti način ćemo ih naći, na žalost to je Google, ali na kraju dana sve nas zanima ista stvar, “Koji je smisao života?”…”Ne znam” to je bio odgovor na par pitanja na video bimu. Shvativši da je ovo bila tek prva pesma, odlucila sam da se ne preokupiram tim pitanjima. Svaka pesma je imala svoju poruku, Massive Attack nas je prvo osvestio a zatim podsetio ko su hrabri ljudi nase istorije, Karl Marx, Anna Frank, Frojd, medju njima je bila cak i M.I.A. Gledajući njihova imena, polako shvatam da su ti ljudi svojim glasom i željom nesto pokrenuli, preživeli i osvestili ljude u svetu, bilo mi je žao što Massive Attack nije stavio sebe u tu kategoriju, ali oni se nisu ni malo potrudili da pažnja bude uperena prema njima, već prema video bimu iza njih koji je hipnostisao publiku. Oko treće pesme sam dobila želju i snagu da prevrnem ceo svet naopako i promenim sve, jer ako moze M.I.A, mogu i ja! Zatim je izašao Azekel da nam otpeva “Ritual Spirit”, nikada nisam videla bolje svetlo na bini nego svetlo koje je bilo upereno u Azekel-a. Izgledao je kao Bog ili Sirena, sada cu da vam objasnim zašto.

Massive Attack 1Znate ono kada ronite i svetlo prodire kroz vodu ili kada su oblaci tačno raspoređeni tako da zraci prodiru kroz njih, takvo je svetlo prodiralo kroz Azekel-ovu figuru , a zatim je on zapevao kao anđeo i ja sam se zaljubila u tog svetog čoveka. Kada nas je Azekel napustio, sledeće rečenice su bile malo agresivnije ali dosta potrebne, “Preuzmi kontrolu”, “Podela je slabost”, “Spasi nas od nas”, “Nastradaće najslabiji” i za kraj pesme “Ne, ti to jebeno preuzmi”, tada sam ukapirala da hoće nastradati najslabiji i da će tako uvek da teku stvari. Na žalost smo sami sebi jedini zivotni neprijatelj jer se plašimo sami sebe i naših mogucnosti, a živimo okruženi iluzijom da će se sve nekako desiti bez rada i truda, i da ako mi ne vidimo zlo, zlo se ne događa.

Massive Attack Featured

Nikada nisam mislila da ću imati takva dubokoumna razmišljanja tokom koncerta. Obično skakućem, pevam, njišem se, a pogotovo ako sam u prvom redu, glumim da ceo bend samo svira za mene, ali na Massive Attack-u sam pažljivo upijala, slušajući njihovu muziku i prateći poruke, doživela sam najbolji čas istorije ikada. Možda jedan od mojih omiljenih momenata tokom koncerta, jeste kada su se pojavile oči Elton John-a, Kim K, Kanye, Harrison Ford-a i mnogih drugih poznatih lica, zapitala sam se čemu ovo? Šta sad Massive Attack želi da me nauči? Tokom drugog dela pesme njihove oči su nestale i pojavile su se samo njihove glave, bilo je teže prepoznati ko je ko, jasno je bilo da su oči najsimboličniji deo tela, a njihove oči su nosile mnogo značenja. Nalik očiju T.J. Eckleburg na bilbordu iz knjige “Veliki Gatsbi”. Predstavile su rast komercijalizma i gubitak duhovne vrednosti. Kako su na žalost u očima mlađih generacija heroji naše istorije sada u istom rangu sa Kim Kardashian i ako su njene oči gotovo prazne. Massive Attack nas je takođe podsetio na sve istoriske statue, katerdrale, džamije, biblioteke koje se srušene zbog rata i religijske mrznje. Biblioteka Aleksandria u Egiptu, Emperor Jovian u Siriji, bilo to srušeno juče ili 340 BC, Massive Attack je održao odu svim značajnim mestima koji je narod sagradio zajedno, a srušio bespotrebnom mržnjom. Izgubili smo toliko značajne arhitekture a ne gradimo ništa novo za kulturu i narod, za nas. Kako se koncert priblizava kraju , Massive Attack nas uključuje u njihov CNN meets E! kanal program. Prikazuje sve naslove koji su aktuelni ove godine, racunajuci “Britni Spirs je mogla da se udavi na Hawaima”, zatim “Srbin lovio divlju svinju i upucao imigranta”, slatko sam se nasmejala na par naslova i podsetila se koliko irelevantne vesti čitamo iz dana u dan dok narod ruši istorijske spomenike. Tokom ovog dela koncerta sam već pocela da se nerviram jer nisam stigla da pročitam sve bitne naslove od silnih glupih naslova, shvatila sam koliko nam je mozak zapravo u toku sa glupostima kao sto je “Pokemon invazija u Švedskoj” a ne “Turski tenkovi koji su upali u Siriju”, jer deset puta dnevno vidim nekoga koga juri Pokemone, a niko ne spominje Turske tenkove jer nisu na putu do nas vec do Sirije i onda koga briga. “Zajedno mozemo uspeti i kreirati ravnopravniji svijet” bila je jedna od poslednjih poruka dok su nastupali pesmu “Take it there”, ovo je rečenica koje smo svi svesni, a niko ništa ne radi po tom pitanju jer kako su rekli pre pet pesama “Spasi nas od nas”, sami ćemo sebe zakopati ako se ne probudimo, a Massive Attack je mene i još 20.000 ljudi vrlo svesno probudio i osvestio. Deborah Miller je takodje blagoslovila narod svojim nerealnim glasom i elegantnim đuskanjem, zatim su nam svi mahnuli i otisli sa stage-a. Naravno svi smo znali da nije kraj jer moraju da sviraju “Unfinished Symphaty” vec ako je Deborah tu. Svetla su se ugasila, narod želi još, ceo amfiteatar vristi, svi cekamo bih i ne prestajemo sa navijanjem za jos i odjednom je pojavljuje “Je suis Charlie” , svi kreću da tapšu, “Je suis Paris”, krece vrisak slusaoca, “Je suis Istanbul”, publika postaje sve jača i jača, “Je suis Bruxells”, okrenula sam se prema publici i shvatila da smo svi u ovome zajedno, 20.000 ljudi je bilo motivisano da promeni svet, da osvesti ljude oko sebe, da se saoseća sa narodom koji je ugrožen, koji je napadnut, treba spasiti najslabije, preuzeti kontrolu. Massive Attack se vraća, čuje se prva nota “Unfinished Symphaty” i ljudi ulaze u trans, Deborah peva celim srcem, svi plesemo i pevamo sa njom.Massive Attack 3Poslednja poruka na video bimu, tokom cele pesme, “U ovome smo zajedno”, e pa Massive Attack, JESMO! Za kraj svi su izasli na scenu, Azekel bog/sirena, Horace Andy filozof, Grant Marshall, najbolji frajer u bendu, Robert del Naja, naš omiljeni plavušan, mahnuli su nam, u tom trenutku sam ja iz prvog reda odlučila da je ovo savršena prilika da dignem ruke i da se poklonim, mislim da su me videli. Neverovatno je koliko su posvećeni svakom nastupu da su preveli sve parole i napravili najbolju političku kampanju kakvu Hilary može samo da sanja. Da ste hteli ne biste mogli da izbegnete sve poruke i lekcije, video bim je prosto hipnotisao ljudsko oko, kroz njega nam je Massive Attack dokazao da pored značajnih poruka, duševnog osvešćavanja i vizuelnog tripovanja, ljudsko oko i mozak moze da primi 1000 frejmova u sekundi i da frekvencija naših nerva moze da prenese sve te poruke 200 na sat do mozga. Hvala Massive Attacku na putu kroz istoriju, prenosu vesti, surovoj istini i najboljem vizuelnom iskustvu ikada.

Ne zaboravite “U ovome smo zajedno”.

// recenziju pisala Iva Mišović

PODELI
Prethodni članakGrotto vam predstavlja Recondite
Sledeći članakŠta se desi kada se spoje dizajneri, producenti, DJ-evi, MC i fotograf?
Grotto
Grotto je prva srpska “house” internet zajednica, osnovana 2005. godine kao forum oko kog su se okupljali ljudi koji poštuju house zvuk. Sama reč “grotto” zapravo znači “pećina” (ital.) i ovde predstavlja jedan underground pokret koji je kroz klub osnovao ex-admin, Rem. Njegova vizija je bila da na jednom mestu privuče što više ljubitelja pravog house zvuka. Klub je promenjen, ali ta ideja i dalje je nastavila da živi… Iz nje se upravo rodio Grotto – ultimativni muzički web portal i forum! Naša misija je obrazovati i oplemeniti mlade ljude (ili barem one koji se tako osećaju) kroz jedno kvalitetno muzičko putovanje sa puno dobrih vibracija!